6 mei ’08

Begin: 04:50

Na 2 maanden niet in Limburg gefietst te hebben werd het wel weer eens tijd! En hoe! Ik en Wout, een goede vriend, stonden om 04:15 ’s nachts op en een ruim half uur later zaten we op de fiets. Het plan was eenduidig en simpel: Maastricht. We vertrokken naar de Kasteellaan en de Roffart, in Eindhoven-Zuid, zonder jas. Wout had nog wel een trui aan, maar ik een driekwart broek en T-Shirt. Het was gewoon al best warm. We reden door Aalst heen en bij de Hut van Miepils zijn we de snelweg over gestoken. De weg naar Limburg was vrij saai (langs de snelweg naar Leende en Weert). Na 26.81 km en 1:20:10 op de fiets en een gemiddelde van 20.08 km/h kwamen we in de provincie Limburg. En een paar km verder in Weert!

We bevestigden even de status van het gehucht Boshoven en reden daarna Weert in, stoken de Zuid-Willemsvaart over en gingen even op een bankje in Weert rusten. Dit was na 34.21 km fietsen.

Na de rustpauze duurde het even voordat we de goede weg hadden gevonden, maar toen we Weert eenmaal uit waren begon het mooie landschap dan ook gelijk. Het eerste nieuwe dorpje was Swartbroek! Een leuk dorpje in gemeente Weert met een aardig kerkje. In Swartbroek stond heerlijk duidelijk aangegeven dat Hunsel en Ell rechtdoor waren en dat Tungelroy en Stramproy naar rechts waren. Van dit soort duidelijke bewegwijzering word ik altijd blij. Na 44.49 km fietsen kwamen we aan in het olijke Ell. De zon begon nu al echt op te komen en het werd HEERLIJK weer.

In Ell besloten we niet naar Baexem en Heythuysen te gaan en de helft van knooppuntroute 48 te volgen en dan bij het kanaal linksaf te slaan, in plaats van rechts en verder route 48 te volgen. Zo kwamen we op een landpaadje, maar gelukkig was er een weggetje naar het volgende dorpje: Kelpen-Oler. Eigenlijk is het gewoon Kelpen met het gehucht Oler er aan vastgeplakt. De omgeving was er echt prachtig. We reden Kelpen-Oler zo weer uit (het is echt een dorpje van niks) en volgden toen blijkbaar de Grathemerweg. Het duurde namelijk even voor we dit door hadden. We fietsten dus onbewust langs Hunsel heen… Daar moet ik tijdens een volgende fietstocht dus nog even langs. We kwamen uiteindelijk dus uit in Grathem. Hier stonden al bordjes waar Maastricht (47 km) stond aangegeven!

We gingen richting Heel en Panheel (Limburgs: Panhael). We zagen het prachtige watergebied de ‘Bosmolen Plas’ met de twee kolencentrales op de achtergrond. 500 meter verder kwamen we al in Heel (‘Hael’). Toen fietsten we terug naar Panheel en besloten we via Thorn naar Wessem te gaan en daarna even flink naar het zuiden te gaan, richting Echt, omdat we nu een beetje aan het zigzaggen waren.

Het weggetje naar Thorn was echt prachtig!! Ideale weersomstandigheden. Maar helaas… Satan kwam om de hoek kijken. Wout kreeg een lekke band. Van 08:30 tot 09:15 ’s ochtends hebben we die geplakt en ook ondertussen gegeten en gedronken. Na 3:08:12 op de fiets te hebben gezeten kwamen we in het ‘witte stadje’: Thorn. 3 km verder kwamen we al in Wessem (‘Wèssem’) en daarna staken we weer een hoop mooi water over: De Maas en allerlei verschillende plassen. We reden deze wateren over langs de snelweg. Na de afdaling kwamen we al weer aan in het mooie Maasbracht! Na Maasbracht reden we zoveel mogelijk langs het Julianakanaal richting Echt. We besloten Stevensweert (Staeveswaert) en Ohé en Laak ook mee te pakken en niet naar Berkelaar te gaan. Na prachtige wegen kwamen we na 71.05 km fietsen in deze plaatsjes aan.

Na Echt fietsten we langs het lelijke industrie gebied van ‘Holtum’, maar hier reden we snel doorheen. We kwamen toevallig het bordje van Buchten tegen dus die namen we ook lekker mee. Toen pakten we een mooi weggetje, parallel aan de A2, richting Born. We kwamen daar aan na een kleine 86 km fietsen. We staken de spoorweg over en genoten natuurlijk nog steeds van het heerlijke weer. Met een niet zo hoog gemiddelde (rond de 18.80 km/h) fietsen we via het gehucht Graetheide (er was wel een bordje van dus hij telt mee) naar het plaatsje Berg aan de Maas. De weg hier naartoe was werkelijk onovertrefbaar. Een klein weggetje met aan de linkerkant bomen en groenheid en aan de rechterkant het toch wel mooie Julianakanaal met aan de rechteroever het kleine dorpje Berg en meer groenheid. In het dorp stond een bordje met Maastricht 20 km! Euforie alom.

We bleven maar langs dat mooie Julianakanaal fietsen en toen kwamen we na 93.94 km en 5:00:52 op de fiets aan in Urmond (Limburgs: Uermend). Niet veel later fietsten we een grotere plaats van dit gebied binnen, tevens de belangrijkste plaats van de gemeente Stein: Stein. Elsloo pikten we natuurlijk ook mee, en een paar kilometer verder kwamen we in Beek: De Poort naar het Heuvelland. Genieten! We merkten het al gelijk. Het bordje van Beek stond namelijk op een aardige helling. We fietsten langs het vliegveld Maastricht-Aachen en zagen op de bordjes dat Maastricht nog maar 10 km van ons verwijderd was (en Eindhoven 74 km, terwijl de dagteller de 100 km al gepasseerd had). De weg langs de A2 die ons naar Maastricht zou leiden was aan de linkerkant saai (A2) maar aan de rechterkant prachtig Limburgs landschap. We reden onbewust een beetje omhoog en bleven van het weer en de omgeving te genieten. Maar toen we eenmaal boven waren wist ik niet wat er gebeurde. Een meesterlijk lange afdaling met op de achtergrond een geweldig heuvellandschap en delen van Maastricht te zien. Intens genieten. We crosten letterlijk Rothem voorbij, en niet veel later waren er dan eindelijk: Na 112.70 km, 5:59:54 op de fiets en een gemiddelde snelheid van 18.78 km/h kwamen we aan in dé stad: Maastricht!!

Einde: 11:45 (Station Maastricht)

Tijd: 6:29:00
Afstand: 120.58 km
Gemiddelde snelheid: 18.59 km/h
Maximale snelheid: 57.60 km/h

23 nieuwe dorpen: Swartbroek, Ell, Kelpen-Oler, Grathem, Panheel, Heel, Thorn, Wessem, Maasbracht, Stevensweert, Ohé en Laak, Echt, Holtum, Buchten, Born, Graetheide, Berg aan de Maas, Urmond, Stein, Elsloo, Beek, Rothem, Maastricht

Wout en ik waren dus nog vóór 12 uur ’s middags in Maastricht aanbeland. We hadden hier (bij het station) afgesproken met een andere vriend van ons en hebben een geweldige middag in deze prachtige stad beleefd. Een topdag om nooit te vergeten.