9 april 2007

Begin: 08:35

Al vroeg zaten Wout en ik op de fiets vandaag! We hadden zin om flink veel kilometers te maken en langs een hoop nieuwe dorpjes te gaan. We reden de voor mij normale wegen naar Tilburg af: via Oirschot en het Wilhelminakanaal, dat altijd prachtig is om langs te fietsen. Helaas was na 14 km mijn kilometerteller ermee opgehouden, maar ik weet dat Tilburg 31.34 km fietsen is dus als we hem in Tilburg zouden kunnen maken moesten we gewoon 31.14 – 14 kilometer erbij op tellen. En zo geschiede.

Na de rust- en eetpauze in Tilburg kregen we mijn teller na een hoop gekloot met plakband weer aan de praat en fietsten we verder, de Ringweg-Oost af. We reden dus langs het Willem-II stadion. Even later sloegen we linksaf, de Goirleseweg op naar Goirle. Ik hoefde geen foto van het bordje te maken, want een paar weken geleden was ik al in Goirle geweest, het lelijke voorstadje van Tilburg met veel industrie. Door de harde tegenwind was het aanpoten, maar het weerhield er ons niet van door te trappen.

Na Riel doorkruist te hebben bleven we last hebben van de tegenwind omdat de weg naar Gilze weinig bebouwing en bebossing kende.
We gingen niet naar Rijen, niet naar Chaam en natuurlijk niet terug naar Tilburg dus volgden we na Gilze, een mooie dorpje tussen de twee grootheden Tilburg en Breda, waar natuurlijk wel het vliegveld Gilze-Rijen bij ligt maar daar zaten wij gelukkig ver van af, de bordjes Breda.

De weg van Gilze naar Breda was erg mooi en we hebben hier heerlijk in een grasveld gelegen om wat uit te rusten.Voordat we de prachtige stad Breda binnenreden kwamen we nog in Bavel, een beetje vergelijkbaar met Goirle, ook echt een suburb. In Breda hebben we heerlijk rondgelopen, genoten van het centrum en op een terrasje cola gedronken en bitterballen gegeten.

Toen we aan terugreis begonnen, stond de km-teller op 28.86 km (vanaf Tilburg gemeten). We reden dwars door Breda heen want we wilden naar het noorden, richting Terheijden. Dit betekende dat we verlost waren van de tegenwind! Na even van Terheijden genoten te hebben fietsten we over een klein weggetje naar Wagenberg. We lieten het West-Brabantse landschap rustig op ons inwerken.

Wagenberg is toch een stuk kleiner dan Terheijden. Het is leuk om te zien dat een gemeente veel verschillende dorpjes heeft. Dat zie je Oost-Brabant toch minder. We reden het dorp al snel weer uit, en besloten toch maar naar Made te gaan en niet helemaal naar Hooge en Lage Zwaluwe. We zagen we het bordje ‘Helkant’ dus gasten we daar nog even heen:

Helkant was heel symbolisch, want toen we van Helkant weg reden waren we voorgoed verlost van die wind tegen. ‘De hel werd dus gekant’. Enfin, we gingen op weg naar Made. We reden langs een rustig mooi weggetje, met koeien. En niet lang daarna reden we Drimmelen binnen.

Drimmelen is voornamelijk een trekpleister voor de toeristen die in de Bieschbosch gaan varen, en het is ook nog eens een erg mooi dorpje. Wij gingen lekker chillen op een bankje aan de haven waar we veel boten aangemeerd zagen. Prachtig! Ik wilde hier veel foto’s van maken, maar mijn batterij van mijn telefoon hield het toen voor gezien… En we moesten nog zoveel dorpjes halen vandaag! KAK! De plaatsen waar dus nog zouden komen, zou ik sowieso nog een keer moeten gaan bezoeken…

We reden de Bergsche Maas over en toen moesten we het spoor oversteken. We kwamen vervolgens door Raamsdonksveer en Geertruidenberg We hadden wind mee dus het schoot lekker op, maar ja ik kon geen foto’s van de bordjes maken. Erg zuur. Toch bleef het gezellig en reden we lekker snel door naar Waspik, Sprang-Capelle en Waalwijk, parallel aan de A59. In Waalwijk aten we even een frietje; het was inmiddels al 6 uur ’s avonds.

Om 18:40 was alles weer gezakt en gingen we door Waalwijk heen, richting Loon Op Zand en Tilburg. We kwamen ook door Kaatsheuvel, middenin het bos van de Efteling, waar we achtbanen duidelijk konden zien liggen. Na de bossen uitgereden te hebben kwamen we aan in Loon Op Zand. We kwamen om half 8 aan in Tilburg. We reden dwars door Tilburg heen en toen kreeg ik een bloedneus. Hij was niet zo erg, gelukkig dus we konden gewoon doorrijden. Al snel waren we, na veel aan de verkeerde kant van de weg gereden te hebben, weer bij de zwarte gebouwen in Tilburg. Voordat we weer langs het kanaal gingen rijden ging Wout in de bosjes even een sanitaire stop maken en gebruikte hij de Telegraaf als afveeg papier. Toen ik stond te wachten kreeg ik wel een hevige bloedneus. Maar we vertrokken toch met goede moed en met toch behoorlijk wat zadelpijn met het laatste gedeelde van onze tocht. Om half 9 waren we weer thuis!

Einde: 20:28
Afstand: 154.97 km
Gemiddelde snelheid: 17.73 km/h

9 nieuwe dorpen: Riel, Gilze, Bavel (Alphen-Chaam), Bavel (Breda), Breda, Terheijden, Wagenberg, Helkant, Made, Drimmelen