De apotheose van Overijssel

1 september ‘12

Begin: 10:19 (Station Deventer)

De laatste tocht al weer! Voor een afsluitende fietsdag als deze zat ik relatief laat op de fiets (in Gelderland startte de tocht bijvoorbeeld al om 6 uur ’s ochtends). Het was heerlijk weer vandaag, ik was alleen al flink vermoeid en enigszins verkouden van de tocht over 132 km van gisteren. De eerste kilometers waren hetzelfde als de laatste van gisteren: over de Holterweg naar Bathmen. Nu reed ik echter helemaal door naar Holten. Daar betrad ik de prachtige Sallandse Heuvelrug. Twintig minuutjes later was ik in Haarle, het eerste echte nieuwe dorp van vandaag!

Vanuit Haarle reed ik Nijverdal door, eventjes over de grote weg, om daarna weer de knooppuntroutes te volgen door het mooie Salland naar Aadorp, een dorpje ten noorden van het reeds bezochte Almelo. In Vriezenveen, dat weer een paar kilometer noordelijker dan Aadorp ligt, ging ik na 53 km even rusten en eten!

Een paar minuten nadat ik weer op de fiets was gestapt crashte mijn kilometerteller; hij resette zichzelf. Gelukkig wist ik nog exact hoeveel ik had gefietst en wat het gemiddelde was, dus zo’n ramp was het nu ook weer niet. Na het gezellig ogende Vriezenveen reed ik even naar De Pollen, het 4de dorp van vandaag (en dus nog 33 te gaan, ik zat onderweg echt al af te tellen), om daarna weer via de knooppuntroutes over leuke weggetjes naar de Mariaparochie en Harbrinkhoek te fietsen. De tocht verliep vervolgens een tijd in noordoostelijke richting. Het Twentse land in de gemeente Tubbergen doet me veel meer dan in de regio van Enschede; het is hier ook rustig en vredig, maar er hangt hier een onbeschrijflijk aangename sfeer. Bij het aardige dorpje Manderveen ben ik nog hartelijk ontvangen door een kindje van 8 langs het fietspad dat een winkeltje wilde beginnen. Zodoende heb ik daar een lekker bakkie koffie gedronken en even met haar ouders gezellig gepraat over mijn project en tegelijkertijd goed uitgerust.

Even later was ik in Tubbergen, een plaatsnaam die lijkt op Ubbergen (ik woon in Beek-Ubbergen). En net zoals thuis was er in Tubbergen ook een PLUS! Ik heb hier natuurlijk even wat extra proviand gekocht, om vervolgens weer op de trappers te gaan staan. De teller was inmiddels bijna bij de 100 km! Na Tubbergen fietste ik even naar het zuiden teneinde de plaatsjes Albergen en Fleringen mee te pikken, om daarna weer naar het noordoosten te rijden. Nogmaals, dit gedeelte van Twente was echt genieten. Ik fietste er vandaag natuurlijk, als laatste dag, voor de dorpjes, maar er heerste gewoon echt een perfecte ambiance hier. Ook hielp het weer mee! Ik betrad de gemeente Dinkelland, zag weer eens wat SHETLANDERS in de wei staan en in Ootmarsum ben ik weer even gaan rusten. Ik voelde mijn benen steeds meer, maar naarmate de apotheose naderde, stroomde er steeds meer adrenaline door mijn lijf.

Na de pauze bleef ik in fantastische sferen. De route naar Tilligte was erg groen en vredig. De weg naar Lattrop idem. Breklenkamp, gelegen in de tand van de hondenkop van Nederland (zoek het maar eens op op Google Maps), bleek een gehucht, dus maakte ik rechtsomkeert om richting Denekamp te fietsen. Daar zou ik, na het Almelo-Nordhorn kanaal te hebben overgestoken, na 132 km een grote pauze houden bij een cafetaria om me nog een keer op te laden. Nog 13 dorpjes!

Ik vervolgde na het ‘diner’ (kipburgers en friet) mijn weg rond kwart over 6 in zuidelijke richting. Zodoende betrad ik de gemeente Losser, die ook adembenemend mooi is. Ik kwam wel in de plaatsjes Beuningen en De Lutte, moest zelfs nog een beetje klimmen(!), maar het groene gras- en boslandschap ertussen maakte meer indruk op me dan de dorpjes. Na Oldenzaal keerde ik weer even terug in de gemeente Dinkelland. Inmiddels begon de zon onder te gaan, hetgeen mooie luchtbeelden bood. Toen ik door de natuur tussen Rossum, Weerselo en Saasveld fietste en van het uitzicht genoot en ondertussen ook nog naar de rustgevende muziek van Hammock aan het luisteren was, was alles even écht perfect.

Van Saasveld reed ik naar Deurningen, en van daaruit, na even het bordje van Hengelo te hebben meegepikt aangezien ik die eerder dit jaar vergeten ben te maken toen ik daar was, langs Enschede Airport Twente naar Lonneker. Inmiddels begon het serieus te schemeren en zette ik de perfecte night driving muziek op van deadmau5. Het einde naderde nu zeer snel. Ik reed via de grote wegen naar Losser, een plaatsje dat er ook in het donker erg leuk uit zag. Het had een klein plein met gezellig drukke cafés en het rook er naar kampvuur. Daarna reed ik naar Overdinkel, een plaatsje dat bijna tegen de Duitse grens aanligt. Ik hoefde nu nog maar 2 dorpjes te bezoeken…

Het was helemaal donker, de teller stond al bijna op 200 km en ik was fysiek en mentaal bijna op. Natuurlijk stapte ik niet af en trotseerde ik het laatste deel van deze apocalyptische tocht. Na Glane, het één na laatste dorpje, ging ik langzamer fietsen, en toen ik eenmaal het bordje van Glanerbrug in de verte zag staan, wist ik dat het voorbij was. Dit was een zeer bijzonder moment. Ik ben toen gewoon even tegen dat bordje aan gaan zitten en de nodige vrienden en familie op de hoogte gesteld van het feit dat ik het gehaald had!

Uiteindelijk moest ik nog naar Enschede om daar de trein naar Nijmegen weer te pakken. Ik zou mezelf niet zijn als ik dit deed zonder even een paar kilometer op een verlaten provinciale weg tegen de richting van de auto’s te fietsen. Eenmaal aangekomen op het station was de euforie alom! Het was me dus toch gelukt! Zelfs na ruim 2 maanden door Pfeiffer te zijn geteisterd is begin september de 6de provincie, OVERIJSSEL, voltooid en heb ik nu de helft van Nederland op de fiets gezien!

Einde: 22:08 (Station Enschede)

Tijd: 9:21:17
Afstand: 202.69 km!
Gemiddelde snelheid: 21.64 km/h

35 nieuwe dorpjes: Dijkerhoek, Haarle, Aadorp, Vriezenveen, De Pollen, Mariaparochie, Harbrinkhoek, Geesteren, Langeveen, Manderveen, Vasse, Tubbergen, Albergen, Fleringen, Reutum, Oud-Ootmarsum, Ootmarsum, Tilligte, Lattrop, Noord-Deurningen, Denekamp, Beuningen, De Lutte, Oldenzaal, Rossum, Weerselo, Saasveld, Deurningen, Hengelo, Lonneker, Losser, Overdinkel, Glane, Glane-Beekhoek, Glanerbrug