Half Zeeuws-Vlaanderen; door naar Brugge met Daan

15 augustus ‘17

Wat een dag werd dit. Veel ging er mis. Veel ging er ook goed. 24 dorpjes werden bezocht en de 100 km-grens werd ruimschoots gepasseerd. En Daan fietste vanaf Breskens mee tot aan Brugge. Een verslag.

Fiets in bus
De treinreis van Nijmegen naar Goes verliep vlekkeloos. Om 10 uur ’s ochtends kwam ik daar aan. Met de busrit naar Terneuzen Westerscheldetunnel van de vorige keer in mijn achterhoofd (de fiets mag eigenlijk pas vanaf ‘s-Heerenhoek Tolplein mee, maar een maandje geleden hield ik me van de domme en dit lukte heen én terug) liep ik weer naar de bus naar Z-Vlaanderen. Dit keer mocht de stalen ros niet mee, ook al was de bus leeg en regende het dat het goot. Dan maar dat stukje fietsen…
Bij de bushalte Tolplein mistte ik vervolgens op een haar na de bus, en de bus van een half uur later ging ook aan mijn neus voorbij omdat die aan de andere kant van de weg vertrok en ik dat niet doorhad. Inmiddels klaarde het wel op!

Zigzaggen tot Breskens
Om 12 uur fietste ik dan eindelijk aan voor de negende rit door Zeeland. Eerst naar het jammerlijke en industriële Sas van Gent, aan de Belgische grens, daarna weer bijna helemaal terug naar Terneuzen om westwaarts te gaan fietsen. Na 65 km kwam ik tot mijn grote verbazing in Turkeye! Even later werd ook ‘Nummer Een‘ vereeuwigd. Die Zeeuwen kunnen er echt wat van, qua plaatsnamen. En dat zou vandaag en morgen alleen maar meer worden bevestigd. Toen ik aankwam in Breskens, was Daan daar nog niet. Hij had ook hommeles aan de overkant met de veerpont. Die had natuurlijk net een technisch defect. Maar er moeten nu eenmaal dingen misgaan als Daan en ik op stap gaan.

Op Brugge aan
Rond half 6 fietsten wij richting het zuidwesten. De zon was gaan schijnen en het werd een prachtige namiddag! De eerste dorpjes die we samen bezochten luisteren naar namen als ‘Boerenhol‘ en ‘Scherpbier‘. Bent u daar überhaupt bekend mee? We fietsten alleen maar door poldergebied. Het weer was mooi en de sfeer was goed, maar toch is dit landschap vrij eentonig. Daan is een goede vriend van de middelbare school met wie ik nooit uitgepraat raak, er is altijd gespreksstof. Zo werd de tocht door de uitgestrekte polder van Zeeuws-Vlaanderen onder meer gekenmerkt door Trump, de brexit, neonazi’s, knoecks, Alain Badiou en Skype.

Paulus
Rond een uur of 8 zagen we de toren van Belfort al boven de bomen uitsteken en niet veel later waren we in het prachtige Brugge. De theologische tunnelvisie rondom Paulus en andere leken die zich niet met bepaalde thematiek dienen bezig te houden werden even in de ijskast gezet omdat we een foto wilden maken in het historische centrum, waarmee onze tocht ten einde kwam. We zochten daarna ons hostel op.

Daan heeft 55 km meegefietst vanaf Breskens, ik had er al meer dan 130 km opzitten die dag. En bijna heel Zeeuws-Vlaanderen is nu voltooid!

Afstand: 133.2 km
Tijd: 6:36:06
Gemiddelde: 20.2 km/h

24 nieuwe dorpjes: Sluiskil, Sas van Gent, Zandstraat, Westdorpe, Philippine, Hoek, Biervliet, Hoofdplaat, Driewegen, IJzendijke, Turkeye, Waterlandkerkje, Schoondijke, Sasput, Slijkplaat, Nummer Een, Breskens, Boerenhol, Groede, Scherpbier, Oostburg, Sint Kruis, Aardenburg, Eede