9 mei 2009

De tweede en gelijk ook de laatste tocht van Flevoland zou zich gaan voltrekken met Allard, dezelfde vriend van mij die ook in Limburg een paar dagen met mij in de week in Wijlre mee heeft gefietst. We hadden samen de trein naar Utrecht van 08.32 vanuit Eindhoven, en vanuit Utrecht namen we de trein naar Naarden-Bussum, waar we ook uitstapten.

Begin: 10:11 (Station Naarden-Bussum)

Allard en ik begonnen om even over 10 eindelijk met fietsen. De tweede en gelijk laatste Flevotocht is begonnen! Meteen moet gezegd worden dat deze toch een ander karakter heeft dan de eerste en dit komt in zijn geheel door het zonnige weer en het uitblijven van de grauwe en grijze toestanden die er waren tijdens de tocht door Oostelijk Flevoland. We reden de saaie dorpen Naarden en Bussum (beiden Noord-Holland) uit en volgden de bordjes Lelystad. De IJsselmeerweg leidde ons naar de A6, die de brug vormde naar Flevoland. We zagen rechts het Gooimeer en links het IJmeer, twee grote wateren.

Toen we eenmaal in Flevoland waren moesten we eerst door zeer lelijke wijken van Almere(-Poort en -Haven), eer we in het centrum waren. We konden (weer) nergens een bordje met Almere-Stad vinden dus heb ik maar een foto van Almere Centrum gemaakt bij het station. Dat moesten we ook nog even vinden. Allard had er al heel snel genoeg van. Hij sprak de magische woorden uit: ‘Bram ik wil hier weg’. Dit ging helaas niet 1-2-3.

Dankzij slechte bewegwijzering en een paar oriënterende fouten van mij bleven we nog tot over half 12 in Almere. Net als bij mijn eerste ‘Flevotocht’ reden we uiteindelijk over de Oostvaardersdijk naar Lelystad. Dit deden we voor een groot deel op een lekker tempo (29 km/h). Allard had tenslotte zijn racefiets weer meegenomen, het was lekker weer en de moed zat er weer goed in! Zo na 50 km gingen we in de lelijke hoofdstad van de provincie in het centrum even een verdiende lunch nuttigen. We verbaasden ons onder meer over een lelijke groene kubus, dat een theater moest voorstellen, over de onlogische opbouw en structuur van de stad en vooral over de het gebrek aan socialisme van de mensen, alhoewel laatstgenoemde factor in Almere nog erger was. Men denke hierbij vooral aan een simpele groet tijdens het voorbijgaan.

Na een wederom gefaalde opzet van de bewegwijzering kwamen we na veel moeite de stad uit door een toch wel mooie groene omgeving over de Zuigerplasdreef. Na een stukje over de N307 richting Swifterbant te hebben gereden volgden de Bijlweg, Klokbekerweg en Visvijverweg richting Emmeloord. Deze wegen waren echt door de polder en zeer saai. We verveelden ons, ondanks het mooie weer.

Na een kleine 80 km waren we eindelijk van het helse eiland af en betraden de Noordoostpolder. Het dorpen scoren kon beginnen! Bij het bordje Nagele 4 km bleven we even wat drinken en wat eten. Na 82.48 km had ik eindelijk het eerste dorp van de dag gescoord: Nagele. We reden snel door over de Zuidwesterringweg naar Tollebeek, waarna we de N351 af fietsten in zuidelijke richting naar Urk. Hier werden we geteisterd door tegenwind…

In Urk was het even zoeken naar de goeie weg, maar het lukte. Urk was over het algemeen een van de leukere dorpjes die we bezocht hadden. Toen gingen we naar het noorden over de N712. Die was kaarsrecht en erg eenzijdig… We kwamen langs de saaie dorpjes Espel, Creil en Rutten. Desalniettemin bleven we lol hebben en was het gezellig, mede dankzij het hoge tempo dat ons allebei tevreden stelde (24 km/h). Op deze weg waren de mensen die we tegen kwamen weinig anders dan de mensen die we de hele dag tegenkwamen: ofwel chagrijnige mensen die onze begroeting niet beantwoordden, of kleine meisjes! Na 117.82 km kwamen we in Bant aan. Het was toen al over half 5.

We reden door in zuidelijk richting en zo tegen 5 uur waren we in Emmeloord, bij uitstek de leukste plaats van de provincie! Bij de Super de Boer kochten we even wat nieuw eten en drinken en daarna vervolgden we onze weg richting Marknesse over de N331. Toen we de Luttelgeesterweg zagen staken we grote weg over en een kwartiertje later waren we bij het bordje van Luttelgeest. Het dorp heb ik nooit gezien. Precies 3 km verder stond het bordje van Marknesse al weer. In Marknesse, ook een saai dorp, staken we de Zwolse Vaart over en reden we 6 km over de Leemringweg naar Kraggenburg (Allard dacht dat dit dorp Kachelberg heette). We merkten overigens op dat veel dorpen 6 km uit elkaar lagen; een duivels verband? Ook de Zuiderringweg / N352 naar Ens was 6 km. Maar toen we na 149.44 km in Ens waren, was het ook echt afgelopen: Flevoland was voltooid! Het was zo tegen half 7 toen we in het laatste dorp waren.

We reden, en ik in euforie, lekker door richting Kampen en dus de provincie Overijssel binnen! We aten in Kampen een lekkere pizza langs het water en reden toen zelfs nog door naar Zwolle! De fietstocht eindigde bij het station in deze stad. We moesten wegens werkzaamheden de trein naar Deventer nemen, daar overstappen naar Utrecht en daar overstappen op de trein naar Eindhoven. We waren helemaaluitgeteld. Maar de derde provincie is voltooid!!!

Einde: 20:34 (Station Zwolle)

Tijd: 8:14:48
Afstand: 177.57 km
Gemiddelde snelheid: 21.53 km/h
Maximale snelheid: 43.20 km/h

13 nieuwe plaatsen: Almere, Nagele, Tollebeek, Urk, Espel, Creil, Rutten, Bant, Emmeloord, Luttelgeest, Marknesse, Kraggenburg, Ens

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie