25 juli 2010

Vroeg op om broodjes te smeren, want Roel, een vriend van mij van onze jeugdkerk in Eindhoven, komt vandaag met de auto naar Beek met zijn fiets achterin. Dat kan maar 1 ding betekenen. Kilometers! En wel in Gelderland!

Begin: 08:48

Op een hoog tempo op mijn alledaagse Impala fiets (mijn mooie toerfiets (een Gazelle Fuente ) was helaas bij de fietsenmaker) fietsten Roel en ik de Rijksweg af richting de Waalbrug. De temperatuur was eigenlijk ideaal, rond de 20 graden en er stond een windje. De lucht was bewolkt, maar het zou niet echt gaan regenen. Bij het oversteken van de A15 en tegelijkertijd het betreden van de Betuwe, stopten we even om mijn broek door de helft te knippen; het was toch wel warmpjes. We reden over de alom bekende weg naar Arnhem en volgden hier de knooppuntjes die ons maar een klein stukje van Arnhem lieten zien maar ons wel vlug leidden naar de Veluwezoom! In tegenstelling tot wat ik tijdens de vorige Veluwe tocht deed, namelijk óm het Nationale Park heen rijden, betraden we nu tegen betaling van 7 euro 50 de Hooge Veluwe. Dit was werkelijk waar schitterend. En machtig groot.

Na een half uurtje kwamen we aan in Otterlo en waren het beschermde gebied weer uit. We gingen een beetje aan de rand van de Veluwe fietsen om wat dorpjes mee te pikken, waaronder het leuke Kootwijkerbroek en Stroe, maar daarna betraden we de groene massa weer. Na het noordelijkste puntje van vandaag, Garderen, bogen we af naar het zuidoosten, namelijk naar Radio Kootwijk. Dit was wel heel apart: een grote toren midden in de bossen. Het was ongeveer 2 uur en we gingen even schuilen omdat het ging regenen. Dit duurde slechts een kwartiertje en volgden daarna de knooppuntjes naar Hoog Soeren, de A1 overstekend. De laatste 5 km voor we in Apeldoorn geraakten waren alleen maar naar beneden: we zouden de Veluwe definitief gaan verlaten.

Hier dronken we even wat en omdat we uitgingen van 200 kilometer, beschouwden we het volgende deel als het tweede deel van de fietstocht. Toch gingen we nog niet naar het zuiden, maar meer richting de IJssel. We zagen het landschap veranderen, dit was erg mooi. Het werd allemaal wat koeiieriger (is dit een woord?). Soms leek het wel op Brabant. Hier en daar een boerderijtje, uitgestrekte grasvelden enzovoort. Nadat we het leuke plaatsje Twello hadden aangedaan volgden we de grote weg door Voorst naar Zutphen toe. De lucht begon wat te betrekken, maar we hielden het gelukkig droog. Na Zutphen was het landschap echter weer compleet anders. Deze variatie maakte de tocht erg vermakelijk. In Warnsveld was het nog even klooien met de route, maar als snel zaten we op de goede N-weg, die we gelukkig snel verlieten om naar dorpjes als Wichmond en Baak te gaan. In Wichmond werd het toppunt van de meligheid bereikt toen ik mijn twijfels uitte over waar ik mijn grote boodschap zou moeten doen, waarop Roel antwoordde: “Dacht je dat wilde zwijnen naar de wc gaan?” We reden op flink tempo door tot Steenderen, waar we ook even wat dronken bij een cafeetje. Rond half 8 reden we weer aan richting Olburgen, in de hoop dat de pont naar Dieren nog zou varen, en hij voer nog! Dit maakte de tocht compleet.

De mooie weg van Dieren naar Arnhem, die nog wel wat op en neer danste, was slechts een formaliteit, want er zouden geen nieuwe dorpen meer worden behaald, op Rozendaal na dan. In Arnhem konden we geen fatsoenlijke cafetaria vinden dus besloten we door te gassen tot Beek. We kwamen hier rond kwart over 10 aan en hebben heerlijk gegeten in de Cafetaria Beek, als afsluiting van deze vermoeiende maar zeer mooie dag!

Einde: 22:22 (Cafetaria Beek)
Tijd: 9:30:54
Afstand: 202.67 km
Gemiddelde snelheid: 21.3 km/h
Maximale snelheid: 38.8 km/h

28 nieuwe dorpen: Harskamp, Wekerom, Kootwijkerbroek, Stroe, Garderen, Kootwijk, Radio Kootwijk, Hoog Soeren, Apeldoorn, Wenum, Beemte, De Vecht, Teuge, Twello, Posterenk, Wilp, Bussloo, Voorst, Empe, Zutphen, Warnsveld, Wichmond, Baak, Bronkhorst, Steenderen, Rha, Olburgen, Rozendaal

Voortgang: Gelderland: 234 van de 358 dorpen gehaald: 65.36 % voltooid

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie