29 juli 2008 (Wijlreweek)

Na die zware dag van gisteren waar ik maar liefst 3 tochten heb verreden schroomden we (Joshua, Allard en ik) ons vandaag NATUURLIJK niet om weer op de fiets te stappen! Vandaag stond het onsterfelijke ‘Kuttingen’, dat ondanks zijn hoogstwaarschijnlijke status als gehucht wél bezocht moet worden, op het programma.

Begin: 10:10

Allard en ik vertrokken in alle vroegte al richting het zuiden; Joshua bleef nog even slapen, hij zou een andere, directere route naar Kuttingen rijden. We reden eerst naar Partij en daarna verder naar het oosten over de N278 naar Wahlwiller. Het ging wel een beetje regenen, maar nog niet echt hard. In Wahlwiller bogen we af naar het zuiden, en na 7.25 km kwamen we in Mechelen uit. Hier gingen we via het gehucht Höfke naar Schweiberg, maar dat was niet makkelijk. Een behoorlijk steile, maar vooral langdurige beklimming was nodig om in het dorpje Schweiberg te geraken. Het uitzicht was natuurlijk na de klim wel genieten.

We reden door naar het zuiden naar Epen. Helaas stond het bordje Epen beneden, en de afdaling naar het bordje ging hard. Je zou zeggen: Vet! Maar nee, na het bordje moesten we namelijk weer omhoog, de route ging verder naar Eperheide. Een deel van deze klim moest ik even lopend doorbrengen. Het ging ondertussen steeds harder regenen… Na 44 minuten op de fiets waren we nog steeds in gemeente Gulpen-Wittem, namelijk in het dorpje Eperheide. Slechts een kilometer verder lag Heijenrath, waar we even onder een boom hebben gewacht tot het iets zachter ging regenen.

Toen volgde er een leuke afdaling naar Slenaken, het `groenste dorp van Limburg`. In Slenaken stond een aardig bordje: Kaapse wijn 0 km, Kaapstad 9451 km. We staken hier de Belgische grens over en reden door het gehucht Teuven richting Sippenaeken. Deze weg was erg leuk, want er zat een mooie doch vermoeiende beklimming in, met U-bochten. De afdaling was natuurlijk ook weer genieten. Toen we weer beneden waren zagen we Joshua wachten. Die zei dat Kuttingen helaas niks anders is dan één straat zonder bordje. Allard en ik wilden toch even gaan kijken, en het is echt helemaal niks. Er is wel een bordje met `Kuttingerweg`, maar daar zouden we later komen. Eerst gingen we in Kuttingen zelf heerlijke vlaai eten! Dit was na 25.47 km fietsen (voor Allard en ik dan).

We reden na die lekkere pauze terug naar het noorden richting Epen, en daarna naar het oosten door het gehucht Camerig over een stukje Mergellandroute. Bij het gehucht Cottesen staken we de Belgische grens weer over en volgden we de Vijlenerboschroute richting Gemmenich. Dit ging weer gepaard met leuke beklimminkjes (en afdalingen). In Gemmenich zelf gingen we veel eten en drinken kopen zodat we die bovenop de Vaalserberg op zouden kunnen eten (als we de beklimming zouden halen, want het is een geduchte berg). Er zaten wel veel U-bochten in, dus hij was leuk, en eigenlijk viel hij wel mee qua zwaarheid; hij was alleen een beetje aan de lange kant. Maar gelukkig zag ik Allard, die de top natuurlijk veel eerder dan wij bereikt had daar hij een racefiets had, al snel weer naar beneden rijden om Joshua op te zoeken, die nog een stuk achter mij reed. We hadden het alle drie uiteindelijk gewoon gehaald.

Daar hebben we op een bankje heerlijk chips, druiven en brood zitten eten, en Joshua en ik hebben nog de toren beklommen waar we een prachtig uitzicht op België, Duitsland (Aachen) en Limburg (Simpelveld) hadden! Na een lekkere rustpauze vertrokken we weer naar beneden, Vaals door, en via de kleine plaatsjes Holset en Lemiers naar Vijlen, waar Joshua ons opwachtte. Allard en ik name namelijk een klein omweggetje om Lemiers mee te pikken. We reden toen weer met z’n drieën naar Nijswiller, wat al weer vlakbij Wijlre gelegen is. Hier besloten we gewoon nog een omweg te maken, via Bocholtz en Simpelveld. In Simpelveld besloten we nog naar Ubachsberg te gaan, en er was nog een moeilijke beklimming (10%) naar Huls, die Joshua en ik niet hebben gehaald… Op de weg naar Ubachsberg zagen we in een mooi dal de stad Heerlen liggen. Na 71.33 km fietsen kwamen we in het laatste dorp van die dag: Colmont. Toen gingen we via een lekkere afdaling weer terug naar Wijlre.

Een wederom vette en gezellige fietstocht! Allard fietste nog met ons mee naar het huisje, maar daarna vertrok hij weer naar Maastricht om met de trein naar Eindhoven te gaan.

Einde: 16:56

Tijd: 3:56:52
Afstand: 76.95 km
Gemiddelde snelheid: 19.49 km/h
Maximale snelheid: 59.77 km/h

20 nieuwe dorpen: Wahlwiller, Mechelen, Schweiberg, Epen, Eperheide, Heijenrath, Slenaken, Vaals, Holset, Lemiers, Vijlen, Hilleshagen, Nijswiller, Baneheide, Bocholtzerheide, Bocholtz, Simpelveld, Huls, Ubachsberg, Colmont