31 juli 2007
Begin: 06:50

Ja ik zat er wéér vroeg op! Het plan was ook niet van kleine proporties: ik wil helemaal van Eindhoven naar Bergen op Zoom fietsen en daar de trein naar Middelburg pakken en vanuit daar naar Koudekerke (Zeeland) fietsen want daar waren wéér vrienden op vakantie waar ik op bezoek mocht komen. Een paar weken terug was ik al helemaal naar een vakantiebestemming in Zeeland gefietst, en nu ging ik dus weer naar die provincie.

De eerste twee uur onderweg waren vrij simpel: via het Wilhelminakanaal naar Tilburg fietsen. Dit had ik al vaker gedaan dit jaar en er kon dus niks mis gaan. Er gelukkig ging er ook niks mis. Even voor negenen fietste ik, na een rustpauze, aan vanuit Tilburg richting de Efteling en Waalwijk. Ik kwam door Loon op Zand en Kaatsheuvel en fietste dus ook langs de Efteling. Daar waren al zeker bezoekers zo te horen! Na even gekeken en geluisterd te hebben naar de passanten en Efteling-gangers reed ik door richting Sprang-Capelle, het meest langwerpige dorp van Nederland. Eerst maakte ik een foto van het bordje van Waalwijk, en daarna boog ik af naar het westen. En het duurde me toch lang voor ik dat Sprang-Capelle uit was, non de kanonnen! Derhalve duurde het ook lang voordat ik het bordje van Sprang-Capelle kon vereeuwigen.

Na 56 km fietsen maakte ik even een foto van het bordje van Waspik (blijft een geweldige naam voor een dorp) en daarna reed ik verder, over de dijk, richting Raamsdonk. Dit was erg plezierig om hier te fietsen. In Raamsdonk ging ik, zo rond 11 uur ’s ochtends even rusten en kort daarna was ik in de metropool Raamsdonksveer! Hier reed ik het water (het Zuidergat) over en gelijk kon ik ook Geertruidenberg op de foto slingeren.

Toen volgde een leuk weggetje door de polder naar Drimmelen! Ik had het dorp al lang in de verte zien liggen dankzij de lelijke grootschalige industrie die daar gesitueerd is. Ook  begon het op weg naar Drimmelen een beetje te regenen, maar afijn. Na 82 km kwam ik in dit reeds door mij bezochte dorpje aan en vervolgde ik mijn route over een mooi dijkpad naar Hooge en Lage Zwaluwe. Hier begonnen de nieuwe dorpjes zich weer aaneen te rijgen, in een snel tempo. Ik kwam achtereenvolgens in Zevenbergen, Blauwe Sluis en Zevenbergschen Hoek, waar ik een uitgebreide lunchpauze heb gehouden op een bankje van 13:02 tot 13:20.

Na een kwartiertje gerust te hebben probeerde ik de weg te vinden naar Zevenbergen en Langeweg en dat lukte na enige moeilijkheden. Ik dacht namelijk knooppuntroutes te volgen, maar na een paar kilometer bleek ik super scheef te hebben gefietst en bijna weer in Wagenberg te zijn. Ofwel de knooppunten stonden niet goed aangegeven of ik was niet goed aan het opletten (zeer waarschijnlijk het laatste). Gelukkig zag ik de watertoren van Made in de verte als oriëntatiepunt en mede daardoor kwam ik weer op de goeie weg.

Ik besloot door het gekloot van net en het feit dat ik mijn benen al behoorlijk voelde de wat meer noordelijk gelegen dorpjes te laten voor wat ze waren en door te gaan naar Klundert. Ik kwam hier aan na 114 kilometer en fietste gelijk door naar het plaatsje Noordschans. De weg van Noordschans naar Tonnekreek, over een dijk, was een weg die me tot de dag van vandaag is bijgebleven en zodoende een van mijn favoriete Brabantse plekjes is geworden (ook al ben ik er sinds deze tocht nooit meer geweest). Helaas heb ik ook tot op de dag van vandaag niet vaker dan één keer op deze dijk gefietst, maar toen was alles echt perfect. Het zonnetje scheen, ik was half vermoeid maar nog steeds voldoende energie om lekker door te trappen, ik luisterde naar mooie muziek (Sigur Rós – Ágætis Byrjun (IJslands voor: ‘Een goede start’), het uitzicht was prachtig, en dit alles in de wetenschap dat ik vanaf 7 uur ’s ochtends aan het fietsen was en al weer een grote stap had gezet in mijn missie dit jaar om alle dorpjes van Noord-Brabant op de fiets te bezoeken.

Tonnekreek, een plaatsje dat ook aan die mooie dijk, de Buitendijk genaamd overigens, lag, was zelf een vrij saai en klein dorp. Na 6 en een half uur op de fiets te hebben gezeten (voor de onoplettende lezer: dit is dus exclusief rustpauzes) kwam ik aan in het meest noordwestelijke puntje van Noord-Brabant: het plaatsje Willemstad!

Ik ging ook naar het zuiden want je kan niet anders behalve terug, of je wil naar de Volkeraksluizen. Om 15:22 kwam ik in een gat aan, Helwijk. Ik stak de A29 over en ik volgde mijn gevoel, omdat de bewegwijzering hier ontbrak. Dat was maar goed ook, want ik kwam aan in weer een nieuw dorp: Heijningen! Daar was ik ook weer zeer snel doorheen en ik ging op weg naar mijn voorlopig laatste nieuwe dorp voor vandaag : Dinteloord. Ik reed niet pal langs de A29, maar wel er parallel aan. Na mooie groene omgevingen kwam ik na 136.18 km aan in Dinteloord. Hier ging ik even tegen vieren even naar de C1000 om Extran en eten te kopen.

Daarna besloot ik niet meer naar de plaatsjes Nieuw-Vossemeer en De Heen te gaan maar gewoon naar Steenbergen, de snelste weg naar Bergen op Zoom: langs de N259. Ik was in Steenbergen na 153.32 km fietsen en ik herkende het natuurlijk van een paar weken geleden toen ik van Chris terug reed richting huis.Na Steenbergen kwam ik natuurlijk door Halsteren en daarna Bergen op Zoom! Hier vertrok om 17:25 de trein naar Middelburg!

Het was een zeer geslaagde fietstocht, en het verblijf in Zeeland was ook erg aangenaam!

Einde: 18:30 (camping Koudekerke)
Tijd: 8:20:23
Afstand: 160.48 km
Gemiddelde snelheid: 19.24 km/h

21 nieuwe dorpen: Loon op Zand, Kaatsheuvel, Sprang-Cappelle, Waalwijk, Waspik, Raamsdonk, Raamsdonksveer, Geertruidenberg, Hooge Zwaluwe, Lage Zwaluwe, Blauwe Sluis, Zevenbergschen Hoek, Langeweg, Zevenbergen, Klundert, Noordschans, Tonnekreek, Willemstad, Helwijk, Heijningen, Dinteloord