De Kop van Overijssel

5 mei 2012

Begin: 08:16

De tweede tocht in Overijssel is dan eindelijk van start gegaan! Al meer dan 2 maanden geleden maakte ik, samen met Anna, mijn debuut met het fietsen in deze provincie en nu zou daar een passend vervolg aan gegeven worden. Om kwart over 8 liep ik met mijn fiets het station van Zwolle uit (ik had de trein van 06:45 vanuit Nijmegen genomen) en begon ik richting Kampen te rijden! Het plan was om zoveel mogelijk plaatsjes in de Kop van Overijssel te bezoeken, met Kuinre als verst gelegen dorp vanaf het vertrekpunt. Ik reed de stad uit over de N764 en kwam al gauw in het eerste nieuwe dorp van vandaag: ’s-Heerenbroek. Hier wilde ik het pontje over de IJssel (!) nemen om het dorpje Zalk mee te pikken, maar helaas begon de dienstregeling van deze veerpont pas om 10 uur ’s ochtends… Dan sloeg ik die dus maar over en reed ik over een mooi dijkpad langs de IJssel, in mijn ogen een heerlijk typisch beeld van deze provincie, richting Wilsum. Dit was een klein rustig dorpje waar het leven nog niet begonnen was maar er al wel overal Nederlandse vlaggen te zien waren wegens Bevrijdingsdag.

Ik bleef langs de IJssel rijden en was na 20 km in IJsselmuiden, en tegelijk ook in Kampen want die plaatsen liggen nagenoeg tegen elkaar aan (alleen de IJssel scheidt ze). Ik vervolgde mijn weg over de N760, en even buiten het dorp Grafhorst laste ik mijn eerste pauze in. Na 10 minuutjes rusten kwam ik nog door Kamperzeedijk-West (en –Oost!) waarna ik in de wat grotere plaats Genemuiden geraakte, waar, zoals de naam al suggereert, inderdaad geen muid te zien was. Hier stak ik met een erg leuk pontje het ‘Zwarte Water’ over en hiermee betrad ik dan ook echt de Kop van Overijssel (gemeente Steenwijkerland).

Ik volgde de LF3 en kwam langs het onsterfelijke gehucht Poepershoek! Dit bestaat slechts uit één doorlopende straat met wat boerderijtjes eraan. Je zal er maar wonen… Gehuchten tellen, zoals misschien bekend, niet mee voor de te bezoeken plaatsen. Dit omdat er van gehuchten en buurtschappen zijn vaak geen plaatsnaambordje van te vinden is (soms alleen een straatnaambord) en ik ook ergens een grens moet stellen. Er staat een aantal mogelijke gehuchten op de lijst, maar ik weet pas zeker of dat gehuchten of niet zijn door ze te bezoeken! Welnu, Poepershoek is overduidelijk een gehucht! Na door de zogenaamde Bentpolder te hebben gefietst kwam ik aan in Vollenhove, een van de grotere plaatsen in de Kop. Veel ervan heb ik niet gezien want ik reed snel verder naar het noorden; ik wilde echt graag Kuinre bereiken vandaag omdat dat echt een uithoek is van Overijssel en als ik daar eenmaal geweest ben hoeft het daarna niet meer!

Ik bleef door de mooie polder rijden, heb hier ook even lekker op een bankje gezeten en kwam door het plaatsje Blokzijl. Hier besloot ik nog even een uitstapje naar het oosten te maken daar Scheerwolde daar nog lag, een niet te missen dorp, maar dit was niet in de richting van Kuinre. Desalniettemin reed ik over de N333 richting Steenwijk, met forse wind tegen. ‘Muggenbeet’ bleek zoals verwacht ook een gehucht te zijn (net zoals Poepershoek was dit een doorlopende straat met hier en daar een joekel van een huis of boerderij) en kon dus ook van de lijst af gehaald worden en even later werd Steenwijk afgestreept als een ‘gewone’ plaats. Ik keerde weer om naar het westen (wind in de rug!) en kwam door Nederland! Dat is een plaatsje ja!

De weg naar Blankenham, en de komende 28 km van de tocht überhaupt, werden gekenmerkt door hard werken om vooruit te komen tegen de wind in. Het landschap hier deed me denken aan Flevoland; dat is ook niet gek want de provinciegrens ligt 2 km verderop. Na Blankenham was het nog 6 km zwoegen tot aan Kuinre. Dit dorp bereikte ik na 70 kilometer fietsen.

Vervolgens trok ik naar het oosten en reed om het natuurgebied De Weerribben heen. De stevige Noordoostenwind belette me gelukkig niet door achtereenvolgens langs Ossenzijl, Oldemarkt en Willemsoord te fietsen. In Willemsoord boog ik af naar het zuiden en toen blies de wind mij gelukzalig in de rug: YES! Wat een verademing. Toen kwam ik langs het derde plaatsje van vandaag met een fenomenale naam: Witte Paarden! Helaas heb ik die hier niet aangetroffen. Overigens kwam ik al een groot gedeelte van de tocht, en ook hier weer, bordjes met Friese (Wolvega, Lemmer, Heerenveen) en Drentse (Meppel, Assen) plaatsnamen tegen. En zoals gezegd was de provincie Flevoland hier ook dichtbij. Welk een grensgebied! De teller stond inmiddels al weer op 85 kilometer waarna een apart gedeelte van de tocht volgde.

Ik was van plan om in Steenwijk een grote pauze te gaan houden maar eerst moesten wat omliggende plaatsjes als Eesveen, Kallenkote en Onna bezocht worden. Vanuit Witte Paarden was het even zoeken naar de weg naar Eesveen… en KLIMMEN! Ik reed door een bos waar het landschap wonderbaarlijk genoeg begon te plooien! Er waren geen steile beklimmingen à la Cauberg natuurlijk, maar toch had ik dit niet verwacht. Deze natuurgebieden hier, Eeserveld en Woldberg genaamd, zorgden voor een mooie verrassing voordat ik in Eesveen aankwam. Op de weg door de polder die volgde richting Kallenkote sprong de teller op 100 en ik was toch echt toe aan die pauze in Steenwijk. Via de knooppuntroutes kwam ik nog in het leuke Onna en daarna reed ik het centrum van Steenwijk in en ging ik na 110.50 km fietsen op de markt zitten met een kop cappuccino en een stuk mon chou taart; even lekker genieten en luisteren naar de live muziek die er was wegens Bevrijdingsdag. Een essentieel onderdeel van een fietstocht is immers niet fietsen!

De terugweg naar Zwolle was erg fijn, al was het maar omdat ik bijna constant de wind in de rug had. Ik reed de N334 af en al gauw zette ik de Best Of CD van Guus Meeuwis aan op mijn iPod. Hierdoor ging ik alleen maar harder trappen! Door Giethoorn reed ik toch weer even wat zachter om te genieten van het zogenaamde ‘Venetië van Nederland‘. Wat een prachtdorp! Vermeldenswaardig is dat het lied ‘Jouw Hand’ voorbij kwam toen ik door het gehucht ‘Blauwe Hand’ reed en ‘Het Dondert en het Bliksemt’ voorbij kwam toen het even dreigde te gaan regenen. Gelukkig heb ik het droog gehouden en reed ik na 153 km fietsen het station van Zwolle weer in. Wat een supertocht!

Einde: 18:08

Tijd: 8:02:38
Afstand: 153.21 km
Gemiddelde snelheid: 19.0 km/h
Maximale snelheid: 34.5 km/h

34 nieuwe dorpen: Zwolle, ’s-Heerenbroek, Wilsum, IJsselmuiden, Kampen, Grafhorst, Kamperzeedijk-West, Kamperzeedijk-Oost, Genemuiden, Zwartsluis, Heetveld, St-Jansklooster, Vollenhove, Moespot, Blokzijl, Scheerwolde, Nederland, Blankenham, Kuinre, Ossenzijl, IJsselham, Oldemarkt, Paasloo, Willemsoord, Steenwijkerwold, Witte Paarden, Eesveen, Kallenkote, Steenwijk, Onna, Giethoorn, Wanneperveen, Belt-Schutsloot, Hasselt.