Gruis in West-Overijssel met Mark
31 augustus ‘12
Begin: 14:50 (Station Zwolle)
De zevende en voorlaatste tocht in Overijssel begon om tien voor 3! Dit wegens bestuursverplichtingen vanochtend in Nijmegen en mijn fiets die ternauwernood nog even gerepareerd moest worden (er zat een slag in het wiel van mijn toerfiets, dus ik moest sowieso op mijn stadsfiets vandaag op pad en daarvan was de voorband ook nog eens lek), maar tegen drieën vertrokken ik en Mark, een vriend van de opleiding, vol goede moed vanuit Zwolle! Het zou een ‘restjes-tocht’ worden, zoals de naam van het verslag wellicht suggereert. Een beetje vergelijkbaar met de ‘Rampzalige regenachtige ‘restjes-over-de-Rijn tocht’, in Gelderland. Al was deze tocht zeker niet rampzalig!
We reden een stuk richting Kampen om het onmogelijke Zalk nu toch even op de foto te zetten. Toen ik hier eerder in het jaar was, was ik anderhalf uur voor aanvang van de dienstregeling van het pontje over de IJssel gearriveerd, maar nu was er geen probleem. We moesten wel in een theehuisje even vragen of we naar den overkant gebracht konden worden. Eenmaal daar aangekomen fietsten we naar het bordje van Zalk en maakten we rechtsomkeert. Nu moesten we aan een grote bel trekken om de mensen in het theehuisje aan de overkant erop attent te maken dat we ook weer terug wilden. Dit was een bijzondere ervaring!
We fietsten terug naar Zwolle en een saai deel van de tocht volgde. We reden een groot stuk langs de A28 om de noordelijk gelegen dorpjes Rouveen, Staphorst en IJhorst af te strepen. Wat hier opviel was het exorbitant hoge aantal van joekels van boerderijen met groene kozijnen. Apart! In IJhorst, na 45 km fietsen, bogen we dan eindelijk af naar het zuiden en we hadden de rest van de tocht nagenoeg lekker de wind in de rug! Het contrast mocht er gelijk zijn, want we reden door de prachtige Boswachterij Staphorst!
Onderweg was het natuurlijk ook gezellig. Een fietstocht wordt fundamenteel anders beleefd als er iemand met je meerijdt. Maar daardoor niet minder leuk! Studentjes classici hebben natuurlijk altijd voldoende gespreksstof. Na door mooie beboste omgevingen gefietst te hebben kwamen we na 75 km fietsen in het reeds bezochte Dalfsen aan. Hier gingen we bij de Ali Baba even een pizza naar binnen werken.
Het einddoel, naast de te bezoeken dorpjes natuurlijk, was al voor het begin van de tocht vastgesteld: Deventer. De laatste fatsoenlijke treinreis naar Nijmegen, zonder uren in Arnhem te moeten wachten, zou de trein van 23:14 vanuit Deventer zijn. Dat moest toch lukken! Toen we weer vertrokken vanuit Dalfsen was het 19:45. We reden een stukje richting Vilsteren en zodoende door een van de mijns inziens mooiste gebieden van Overijssel, het Vechtdal in Salland. In Lemelerveld begon het al een beetje te schemeren, maar de ondergaande zon zorgde voor een prachtige avondsfeer. Er moesten nog twee dorpjes in de gemeente Raalte bezocht worden: Luttenberg en Mariënheem. We kwamen in laatstgenoemde aan toen het toch echt donker was, dus we besloten het volgende: we moesten nog naar het plaatsje Loo, ten oosten van Bathmen, en Colmschate, bij Deventer. Aangezien het donker was en we liever niet meer door de onverlichte natuur waar we toch niks meer van konden zien wilden fietsen, besloten we de grote weg van Raalte naar Bathmen te volgen. Dit besluit werd echter na 5 minuten al weer teruggedraaid, toen we Heeten op de fietsbordjes zagen staan, een dorp dat op de route naar Bathmen ligt. We gehoorzaamden deze bewegwijzering en binnen de kortste keren fietsten we door het donker over kleine weggetjes door zonder verlichting door Overijssel heen! Dit was ergens wel eng, maar ook grappig en een nieuwe ervaring. We bleven dicht bij elkaar fietsen en waren verheugd als er af en toe een auto voorbij reed, die voor een klein momentje de weg even verlichtte met de koplampen.
Eenmaal in Bathmen aangekomen begon de tijd ook nog eens te dringen: het was al 21:45 en we wilden graag de trein van 22:44 halen! We reden dus in een flink tempo, door het donker, Bathmen door en constateerden dat Loo gewoon een dorpje was met een bordje. Na de foto gemaakt te hebben, alsmede de foto van een straatnaam waarvan ik de naam nog even geheim hou, gasten we met onze laatste krachten weer terug naar Bathmen, waar Deventer 7 km stond aangegeven. Die laatste kilometers hebben we onszelf helemaal kapot gefietst, Colmschate nog afgestreept en 3 minuten voor het vertrek van onze trein van 22:44 kwamen we aan op het station in Deventer. Wat een tocht!
Einde: 22:41 (Station Deventer)
Tijd: 6:06:37
Afstand: 131.92 km
Gemiddelde snelheid: 21.5 km/h
Maximale snelheid: 34.0 km/h
9 nieuwe dorpjes: Zalk, Rouveen, Staphorst, IJhorst, Punthorst, Luttenberg, Mariënheem, Loo, Colmschate
121 van de 158 dorpen in Overijssel gehad: 76.6 % voltooid
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!